Skip navigation

Eberspächer kjøper Kalori - spesialist på klimasystemer for kjøretøy

• Eberspächer utvider kompetanse innenfor kjøretøyets klimasystemer
  • Formålet er å bli en av verdens ledende leverandør av klimakontrollsystemer for kommersielle og spesialkjøretøyer
  • Planlagt global vekst

Oslo / Lyon 20 november 2018 − Eberspächer utvider sin kompetanse som leverandør av klimaanlegg og kjølesystemer. Den Esslingen-baserte produsenten av biltilbehør har nylig signert en kontrakt om å kjøpe 100 prosent av aksjene i det franske selskapet Kalori SAS. Klimaspesialisten i Lyon, Frankrike, utvikler og produserer klimaanlegg og ventilasjonssystemer for kommersielle og spesialkjøretøyer.

Gjennom dette oppkjøpet øker Eberspächer sitt strategiske fokus på kjøretøyets klimakontroll for spesialmarkeder. Med sine 150 ansatte hadde Kalori en omsetning på 22 millioner euro i 2017/2018. Kundebasen består av mange ledende produsenter av kommersielle og spesialkjøretøy.

Omfattende produktportefølje

Kunder, leverandører og servicepartnere vil dra nytte av oppkjøpet basert på fremtidig utvidelse av produktporteføljen. "Takket være Kaloris tekniske ekspertise, vil vi kunne utvide vårt utvalg av klimasystemer for spesialkjøretøy på en målrettet måte," forklarer Dr. Jörg Schernikau, COO for Eberspaecher Climate Control Systems. Kalori sine løsninger blir i dag brukt i bla. off-road applikasjoner som bygg-, landbruks- og skogsmaskiner, samt i ambulanser, minibusser og RVs. Klimasystemene øker komfort og sikkerhet i kjøretøyene. Eberspächer vil benytte Kalori sin mer enn 25 års erfaring og kompetanse og vil beholde den eksisterende ledelse til å lede det nye datterselskapet Eberspächer Kalori SAS.

Klimakontrollkompetanse for global vekst Eberspächer vil kunne styrke Kalori sin erfaring innen utvikling, applikasjon og produksjon av klimaanlegg og ventilasjonssystemer basert på det eksisterende globale nettverket. "Vårt mål med dette oppkjøpet er å åpne opp nye markeder og styrke våre volumkunder. Vi tar sikte på å bli en global leder innen klimastyring for spesialkjøretøyer, sier Dr. Schernikau. Konsernets markedsposisjon vil bli styrket gjennom sine 19 datterselskaper samt gjennom sitt globale service- og distribusjonsnettverk. Fokuset på å utvikle nye markeder vil være på NAFTA-regionen og Sør-Amerika. I andre fase vil fokuset være å øke markedsandeler i Asia-Stillehavsområdet. Over 100 personer er engasjert i salg, forskning og utvikling, produksjon og administrasjon på det nye Eberspächer-konsernets datterselskaps beliggenhet i Lyon. Ytterligere 50 personer jobber på selskapets produksjonsanlegg i Zhongshan, Kina. Nye jobber vil bli opprettet i utviklings- og produksjonsrollene i både Frankrike og Kina for å oppnå den planlagte veksten.

Pressekontakt Eberspächer Group:
Anja Kaufer