Skip navigation

Innovasjon er tradisjon

1865 Blikkenslager Jakob Eberspächer etablerer et verksted i Esslingen am Neckar, som raskt spesialiserer seg på innsetting av takglass med metallramme.

1894 Sønnen Adolf Eberspächer er andre generasjon som begynner å jobbe i familiebedriften.

1899 Grunnleggeren av selskapet dør. Hans kone, Friederike, overtar tøylene.

1900 De første elektrisk drevne maskinene tas i bruk. Arbeidsstokken øker til 80 ansatte.

1906 Dr. Paul Eberspächer, grunnleggerens andre sønn, starter i familiebedriften.

1913 Det første internasjonale datterselskapet grunnlegges i Wien.

1914 Fabrikken starter drift på det stedet der dagens anlegg er lokalisert i Esslingen.

1925 Antall ansatte øker til 350. Selskapet produserer glasstak for fabrikkhaller, jernbanestatsjoner og luftskiphangarer over hele Europa.

1928 Datterselskaper i glassbyggebransjen etableres i Tsjekkia, Polen og Italia.

1929 Eberspächer starter arbeidet med innsetting av glass på jernbanestatsjonen i Milano.
1931 Produksjonen av eksosrør for biler tar til.

1933 Selskapet starter å utvikle bilvarmesystemer.

1934 Ved hovedkontoret i Esslingen starter byggingen av den andre fabrikkdelen. Arbeidsstokken øker til 700 ansatte.

1935 Dr. Richard Eberspächer er tredje generasjon som begynner å jobbe i selskapet.

1938 Richards bror, Walter, begynner å jobbe i Eberspächer.

1939–1945 Eberspächer integreres i rustningsindustrien av nazi-regimet. På lik linje med mange andre selskaper jobber det også her personer på tvangsarbeid. Under krigen produserer selskapet også for første gang flymotordeler.

1945 Etter 2. verdenskrig begynner Helmut Eberspächer, en fetter av Richard og Walter, å jobbe i selskapet.

1946 Eberspächer produserer i etterkrigstiden produkter som proteser, metallskrin og mindre kokekar.

1947 Arbeidet med turboladere tar til i Esslingen.

1950 Richard Eberspächer dør i en ulykke.

1953 Masseproduksjon av kupévarmere starter.

1954 Kupévarmer nr. 1 million forlater samlebåndet i Esslingen.

1960 Eberspächer overtar Neunkirchen metallvarefabrikk i Saarland og etablerer et produksjonsanlegg for eksosrør der.
1965 Selskapet feirer sitt 100-årsjubileum og har en omsetning på 100 million tyske mark. Hans Eberspächer er fjerde generasjon i familien som går inn i selskapet.

1973 Eberspächer etablerer Espar Products i Canada som et frittstående salgsselskap for bilvarmere.

1974 Dr. Günter Baumann, også han i familiens fjerde generasjon, begynner i selskapet. Start av serieproduksjon av katalysatorer for personbiler.

1975 Den legendariske "B1L" ser dagens lys og innebærer et teknologisk gjennombrudd: Det er den første bilvarmeren som kan monteres direkte i kupeen. Samtidig lanserer Eberspächer de første fjernkontrollene på markedet.

1977 Eberspächer etablerer et datterselskap i Storbritannia.

1978 Utviklingen av partikkelfiltre for personbiler starter.
1980-tallet Eberspächer investerer mye i internasjonalisering: Det opprettes produksjonsanlegg i Sverige, Frankrike og Sveits.

1983 Tyske myndigheter innfører standarder for avgassutslipp, som krever bruk av katalysatorer.

1988 Byggingen av det nye forsknings- og utviklingssenteret i Esslingen tar til.

1990 Selskapet feirer sitt 125-årsjubileum.

1990-tallet Eberspächer etablerer ytterligere datterselskaper i Sør-Afrika, Tsjekkia, USA, Storbritannia, Brazil og Polen.

1999 Det startes serieproduksjon av de elektriske tilleggsvarmerne fra datterselskapet catem. Selskapet inntar raskt en ledende posisjon på verdensmarkedet.

2000 Martin Peters tar den femte generasjonen inn i selskapet. Selskapets omsetning når 2,5 milliarder tyske mark.
2000-tallet Den globale tilstedeværelsen utvides stadig, blant annet til å omfatte Kina, Russland, Sør-Korea og Japan.

2002–2003 Forsknings- og utviklingssenteret i Detroit og Eberspächer katalysatorfabrikk i Nord-Amerika starter driften.

2004 Heinrich Baumann, et annet familiemedlem i femte generasjon, begynner i Eberspächer. Selskapet posisjonerer seg som en leverandør utelukkende av bildeler og starter arbeidet med trekke seg ut av glassbyggebransjen.

2005 På IAA lanserer Eberspächer en helt ny type teknologi for lydabsorbering og -design, basert på antistøyprinsipper.

2008 Eberspächer tilbyr for første gang utviklingsverktøy for elektronisk kobling med bus-systemer for bil.

2009 Selskapets omsetning faller med 40 prosent som følge av den globale økonomiske krisen. Ved Geneva Motor Show lanserer Eberspächer varmere for elektriske kjøretøy.

2010 Selskapet går inn på markedet for klimasystemer for by- og turbusser. De første høyspenningsvarmerne for elektriske kjøretøy settes i produksjon.

2015 Eberspächer ser med stolthet tilbake på en 150 år lang selskapshistorie.

Per 2017 har Eberspächer rundt 70 avdelinger fordelt på 28 land.